Royal Danish

2008 & 2009.

LINKS TO:

January 2008:
Surprise party for 226 NOV 1953 Joergen Birk Andersen.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxGruppebilledet fra den 20. januar i print-kvalitet. (822 KB)

February 2008: Den 4. februar gik 494 / 1945 I Jørgen Skeel til Ryes
                                  Brigade. Læs HER om Jørgen Skeels omvekslende liv.
                                  (Selvstændig side.)

April 2008:        Den 19. april fejrede foreningen sin 50 års fødselsdag i
                                 Den Danske Kirke i Toronto. Klik HER for at læse om
                                  festen.

June 2008:        Søndag den 1. juni. Constitutional Day på Sunset Villa.
                                  Klik HER for at se billederne fra dagen.

Søndag den 8. juni FUGLESKYDNING.
                                  Klik HER for at læse mere - og se billeder - fra dagen.

July 2008:               Den gamle fane blev ophængt i Den Danske Kirke.

September 2008:  Den 19. september deltog 7 medlemmer i jordfæstelsen af
                                  495  1945 /I's Gørgen Skeels urne.
                                  Læs mere HER.

November 2008:  8. november: Generalforsamling (AGM) på Sunset Villa.
                                  Læs mere HER.

22. november: Surprise Party for 45/I Sigurd Christensen, som  fyldte 85.
HER.

Bestyrelsen december 2008.

Marts 2009:          Den  6.marts 2009 gok 264 4 KMP 1942/II Herbert
                       Jørgensen til Ryes brigade. Læs om Herbert Jørgensen
                       HER.

April 2009:       Den 25. april fejrede vi Dronningens fødselsdag med
                       en frokost på Sunset Villa. Læs mere HER.

Juni 2009:        Constitution Day. Læs mere HER.

Juli 2009:         Frokost på Sunset Villa i anledning af besøg fra Høvelte.

Oktober 2009:  Jørgen Timms Birthday Party. Læs mere HER

November 2009: AGM at Sunset Villa. Læs mere HER

From 1967:  A  Royal Visit. Læs mere HER.

CLICK HERE TO GET BACK TO THE MAIN PAGE.

Søndag den 20. januar 2008.

Den 23. januar fyldte NOV 53 Jørgen Birk Andersen (kaldet Birk) 75,  og det blev fejret med et surprise party søndag den 20. januar.
Formanden MAR 65 Henrik Bangild har beskrevet hændelsesforløbet således:

Den 23. januar, 2008 fylder vores tidligere formand for DGU, Jørgen Birk Andersen (1953 II), 75 år.
    Var det Dirch Passer, der i sin tid sagde “Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det”?
    Nå, det er nu lige meget, hvem der sagde det, men det passer helt bestemt på Birk. Han er beviset på, at 75 er det nye 65!
    Søndag den 20. januar, 2008 troppede 12 gardere op i Birks hjem for på behørlig måde at begynde festlighedsugen med en god dansk frokost med alt, hvad der hører sig til.
    Det skulle selvfølgelig have været en overraskelse, men det er ikke til at holde noget skjult for Birk. Han er alt for nysgerig, så han var jo godt klar over, at der skulle ske et eller andet.
    Ingo Andersen stod for det kulinariske og gjorde det så godt, at han nok skal få lov at gøre det en anden gang.
    Birks kone, Anne, and deres datter, Karin, hjalp til med at få de rette ting varmet op på de rigtige tidspunkter, så vi havde en mægtig frokost inkluderet min sidste flaske snaps. Men den gik jo til et godt formål.
    Jeg har vedlagt et billede, hvor dem med mimrekort sidder på første række. In English: the members of the Geritol gang are sitting in the first row.

Første række fra venstre til højre:
1945/I Sigurd Christensen – 1947/II Åge Gade Jensen – 1945/II Jørgen Timm - 1942/II Herbert Jørgensen
Bageste række fra venstre til højre:
1948/I Erik Høgh - 1953/II Frank Engelbrecht – JUN 67 Bo Egholm –
1953/II Jørgen Birk Andersen – JAN 74 Poul Rasmussen – DEC 1985 Jesper Antonsen – MAR 65 Henrik Bangild – SEP 63 Ingo Andersen – 1952/I Bent Hansen
Birk blev tiljublet på behørig vis – and a good time was had by all.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Billedet af Birk med gæster er et af de sjældne gruppebilleder fra Øst Kanadas Garderforening, og det ukomprimerede foto (822 KB) kan hentes ved at klikke HER.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det er en tradition, at foreningens medlemmer samles ved runde fødselsdage.
Den 23. januar 2008 fyldte Birk 75 - og i samarbejde med Birks viv Anne og hans datter Karin blev der holdt et surprise party den 20.
Foreningen sørger for mad og drikke.

Her er der samling i "garderhjørnet" inden frokosten.

Et bord dækker ikke sig selv: Anne og Karin i aktion inden frokosten.
Læg mærke til en detalje i dette billede: Snapseglasset. Snapseglas bliver snart overflødige i Canada.
Det svenske Spritbolag har overtaget De Danske Spritfabriker, og som hævn over at Danmaark slår Sverige i fodbold? har Spritbolaget besluttet ikke at sælge dansk snaps i Canada. Hank/Henrik Bangild ofrede faktisk sin sidste flaske dansk snaps på denne dag.

Fra det veldækkede bord.

"The Birthday Boy"

Den 4. februar gik 494 / 1945 I Jørgen Skeel til Ryes Brigade. Læs HER om Jørgen Skeels omvekslende liv.  (Selvstændig side.)

Den 11. marts 2008 havde foreningen 50 års fødselsdag.
Fødselsdagen blev fejret den 19. april 2008 i Den Danske Kirke i Toronto samtidigt med at Dronningens fødselsdag blev fejret.

xxxxxxxxx

Invitation

1958 - 2008
    April 19, 2008.

Joint Celebration
       Queen Margrethe’s
     Birthday

And the 50th Anniversary
  Of the Royal Danish Guards
East Canada

Festivity location:
   The Danish Lutheran Church
   72 Finch Ave. W.
    North York, ON.
   Time: 6pm
   Menu: Roast Beef Dinner
   Dessert & Coffee
  Price: $ 27.00
   Wine & Beer can be purchased.
   The price covers a specially designed glass.
   commemorating this historic day of our Club.
   (Value over $ 10.00 each)
       Light entertainment by one of our members.

We have reserved a block of 40 seats
   Reservation must be made no later than April 8th
   to J. Birk Andersen with full payment,
   No exceptions.

16 gardere med ledsagere - og mange venner af Østkanadas Garderforening - var mødt op kl. 18:00 i Den danske kirke i Toronto for at fejre fødselsdagen.

Fanen - klar til at blive ført ind.
(Sigurd Christensen & Rolf B. Christensen.)

Et af ECGF's borde.

- og et andet

- og et tredje

- der var fyldt godt op i salen

- og så holdt 226 NOV 53 Jørgen Birk Andersen jubilæumstalen:

Birk's tale:

Dear friends, Members of the Church Congregation & Fellow Guards.

I have been asked to give you a brief history of our small and unique Association, known as the Royal Danish Guards Association, Eastern Canada.

Back in March 1958 a group of 8 former recruits from the Danish Guards in Denmark, living in Canada, got together to see if it would be feasible to start a Garderforening in Toronto. It was agreed to go ahead finding more past guards, not just in and around Toronto but further a field. We started to get inquiries and before long we had 20 members. Coming from as far as the state of NY. & Michigan, Montreal, Ottawa & Leamington and many places in between. Word was getting out and over the years we have had 115 members since that day 50 years ago.

As members started to sign up they were given a #. This year we have signed up our latest member Poul Erik Henriksen, who is working for Arla. I can also mention, that we still have 2 of the original 8 founder members of ECG with us today, Aage G. Jensen # 5, would you please stand up and # 4 already standing

We have another 8 sister or brother clubs outside Denmark, 6 in North America, 1 in England, 1 in Australia and 1 in Singapore, & at one time one in Argentina, but lack of emigration forced the closing.
I am afraid this may happen to other clubs as well; N.Y. and California are both struggling with less than 8 members now.

At our prime we had as many as 44 members at one time, but as you all know less immigration from Denmark also meant less guards coming to Canada. Quite a few returned to Denmark for good, but some had a hard time readjusting and soon came back over, right Aage?

Some of our members have moved on to other Guards Clubs in Canada and the USA and others have moved on to ryes brigade whose pictures now hang in Garderstuen at Sunset Villa, the Guard’s sponsored that addition back in the 60tis. At the moment we have 23 members, and 16 of them present here tonight.

In Denmark there are 98 Clubs with a total membership of 11,682 including 213 outside Denmark. In the mid 1980’s the total membership was close to 16,000.

Our activities over the years have been varied, from Honour Guards at the airport on Queen Margrethe’s honeymoon visit to Canada in 1967 as well as Air Canada’s first scheduled flights into Copenhagen in the mid to late 90ties, however those flights were short lived. In Sept. 2004 we participated at the Harbor front festivities with Prince Joachim and the Governor General Adrianna Clarkson.

We have 4 or 5 activities during the year: stags, the Queen’s birthday celebration, carry in the flags on Constitution Day at Sunset Villa, which can be a very warm affair, AGM in NOV. Target shoot & bird shooting used to take place at Sunset Villa, but all that is history now. Herbert Jørgensen has been our shooting master for the last 48 years, Herbert please stand.

A number of years ago we started a tradition, at age 65 and every 5 years thereafter, we show up at our member’s house with everything necessary for a nice lunch, including beer and schnapps, to celebrate the members round birthday.
For a number of years in the mid 60ties, we sponsored a peewee hockey team in Oakville. I have 2 pictures here.

We have celebrated round Anniversaries over the years with different dignitaries. September 1977 the visiting Colonel in Chief, Oberst Grüner, made The Most Rev. Poul Overgaard Thompson an honorary member of our Guards Club right here in this hall. I remember after the presentation Poul stood up on a chair and declared: Am I tall enough now?

On our 20th Anniversary, The Right Honourable Lieutenant Governor of Ontario, Pauline McGibbon, accepted an honorary membership. Victor Borge was made an honorary member at our 25th Anniversary at the Royal York Hotel and Mrs. Gerda Hnatyshyn, the wife of the late Governor General Raymon Hnatyshyn accepted an honorary membership at our 40th Anniversary held in Oakville. Mrs. Hnatyshyn was invited to be with us tonight, but unfortunately had already scheduled a cruise and therefore was unable to be here.

Our present membership stands at 23 and of those one third are over 80 years old. Our membership age spans from 42 years to 86 years.
This is just a brief rundown of ECG or ØKG over the last 50 years.

I would like to mention that the guards have paid extra for the glasses they received tonight. If anybody here would like to buy a
glass as a souvenir, they are available at the back of the Church for $10.00 each, as well as Queen Margrethe Broaches at $10.00 eac

Jubilæums cognac-glas med påskrift: "DG og "ECG/ØKG 1958-2008"

ØKG's gamle fane, som foreningen i 1962 fik af 1907/Hermand Hansen, blev overdraget til Den Danske Kirke, hvor den vil blive udstillet. Her bliver den overrakt til pastor Elisabeth Arendt og kirkerådets formand Sune Over- gaard Thomsen.

Og så var der uddeling af hæderstegn til jubiilarerne

- og en gave til Birk

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Og her er det fuldstændige og officielle referat - skrevet af formand MAR 1965 Henrik/Hank Bangild:

Den 19. april, 2008, samledes 16 gardere med ledsagere og venner af Østkanadas Garderforening i den danske kirke i Toronto for at fejre ikke alene Dronningens fødselsdag men også foreningens.
Da foreningen blev “født” for 50 år siden, var det jo en stor dag i enhver henseende.
Gennemsnitsalderen i foreningnen har jo efterhånden sneget sig derop, hvor der ikke rigtig er lyst og energi til de store udsvævelser, så vi meget glade for, at vi kunne fejre begivenhederne sammen med menigheden.
Der var fuldt hus, og aftenen blev started på behørig vis med indtogsmarch ledet af Sigurd Christensen (til venstre) og Rolf Cristensen.
Jeg skal lige nævne, at vi havde to Riddere af Dannebrog til stede, nemlig ovennævnte Rolf Cristensen samt Knud Westergård fra Danish Canadian Chamber of Commerce.
Jakob Henningsen fra ambassaden i Ottawa var aftenens hovedtaler og startede på behørig vis med en skål til Dronningen.
Vi modtog hilsner fra præsidenten for DGU, Kenneth Olsen, North-West Garder- foreningen samt Peter Horsten.
Da det nu var en dansk festaften, var der selvfølgelig masser af sange, men højdepunktet blev bragt af Ingo Andersen og hans musikalske ledsager, Douglas. De er begge sande virituoser på mundharper.
Medaljer blev uddelt, som følger
• 25 år - Rolf Christensen
• 40 år – Frank Engelbrecht
• 50 år – Sigurd Christensen, Aage Gade Jensen og Jørgen Birk Andersen
• 60 år – Poul Larsen

29 - 1947/I GORM LARSEN

Der var desværre sket en meget beklagelig fejl, som bevirkede, at Gorm Larsen ikke fik sin 50-års medalje, som han rent faktisk skulle have haft.
Jørgen Birk Andersen, som var med til at stifte foreningen, fortalte om hovedpunkterne i foreningens historie.
Vi fik en meget fin fane af Herman Hansen (542/1907) i 1962. Denne fane blev “pensioneret” i 1998, og har siden da været gemt væk til ingen glæde for nogen.
Denne fane blev taget ud af mølposen og presenteret til kirken, hvor den vil få en prominent plads på østvægen.
Der var to stiftende medlemmer tilstede, Aage Gade Jensen og Jørgen Birk Andersen.
Sidstnævnte har bl.a. været formand for DGU, men er desuden en meget væsenlig grund til, at vores forening stadig består. I anerkendelse af Birks indsats gennem årene fik han overrakt et eksemplar af “Borgen”, som i ord og billeder fortæller om Christiansborgs historie.
En glimrende aften sluttede på behørig vis med “Fader Vor” samt “Altid fredig når du går”.
Mgh.
Marts 1965 Henrik Bangild

Søndag den 1. juni. Constitutional Day.
Otte medlemmer af Øst Kanadas Garderforening var mødt op på Sunset Villa for at festligholde Constitution Day.
Der var overskyet - og ikke særligt varmt - men med kaffe og dansk snaps gik det lige.
Som sædvanligt var det overladt til ØKG at føre fanerne ind, og i år var det NOV 1953 Frank Engelbrecht og formanden, der bar fanerne.

Her ses Birk, der hjælper Hank/Henrik (tv) og Frank (th) med at få det hele til at sidde som det skal.

Det er ikke gardere alt sammen. I år var der bl.a. et virkeligt godt "Marching Band"

Der er ganske mange deltagere i Constitution Day på Sunset Villas

Tilskuerne kan også nyde synet af flotte danske fanebærere.

- og her ses fanebærerne sammen med den danske præst og hans viv.

Søndag den 8. juni kl. 10. Fugleskydning.

Selve skydningen blev (lige som i 2007) afviklet på indendørs skydebaner i Pioner Sportsmens Club i Kitchener, Ontario.

NOV 54 Flemming Hansen efterlod en "fugl" da han gik til Ryes brigade for 1½ år siden. Vores Skydemester, 42/II Herbert Jørgensen, syntes at det var synd at skyde den flotte fugl i stykker, og han har derfor fremstillet ikke mindre end tre nye fugle til brug ved kommende fugleskydninger.

I år var der kun 6 skytter, og det tog dem 1½ time, og de brugte i alt 189 skud, før fuglen var nedlagt.

Efter skydningen kørte skytterne til Sunset Villa, hvor et veldækket bord
- og et flot præmiebord - ventede.

JUN 67 Bo Egholm var kørt hele vejen fra Rochester NY (en køretur på næsten 300 km.) for at deltage i skydningen. Det var derfor særdeles vel fortjent, at han blev ØKG's Fuglekonge 2008.

Her er skytterne samlet efter frokosten.
Fra venstre: JUN 1967 Bo Egholm - 302375 NOV 56 Erling J. Nielsen - 53/II Jørgen Birk Andersen - Tim, Herberts søn, der var var chauffør for Farmand - 42/II Herbert Jørgensen og  45/I Sigurd Christensen.

Juli 2008: FORENINGENS GAMLE FANE OPHÆNGT I KIRKEN.
På foreningens og dronningens fødselsdag lørdag den 19.april 2008 blev ØKG's gamle fane, som foreningen i 1962 fik af 1907/Herman Hansen,
overdraget til Den Danske Kirke.
Nu er den hængt op i kirken, hvor den har fået en fornem placering.

Fredag den 19. september blev 494 / 1945 I Jørgen Skeel's urne jordfæstet på Sunset Villa.
7 medlemmer af Øst Kanadas Garderforening deltog i højtideligheden.
Se billeder fra højtideligheden HER.

Lørdag den 8. november. Generalforsamling.
Sunset Villa.
11 medlemmer var mødt op til årets "AGM".
Det er 42% af medlemmerne og set fra Kjøbenhavn er det
"ik' så ringe endda". Når man så tager de store afstande i betragtning, og at de fleste deltagere i generalfor- samlingen vidste, at de var inviteret til et fødselsdags-surprise-party 14 dage senere, er det simpelthen imponerende.

Siddende fra venstre: Henrik Bangild, Åge Gade Jensen, Gorm Larsen og Jørgen Birk Andersen.

Bagest fra venstre: Jørgen Timm, Ingo Andersen, Bent Hansen, Sigurd Christensen og Erling Nielsen.

På billedet mangler to mødedeltagere: Herbert Jørgensen, som tog billedet, og Frank Engelbrecht, som var nødt til at køre tidligt.

Jørgen Birk blev valgt til dirigent , formanden gennemgik årets arrangementer og begivenheder, og sekretærens beretning drejede sig hovedsageligt om foreningens 50 års jubilæum, som blev fejret sammen med Den Danske Kirke i forbindelse med Dronningens fødselsdag.  Kassereren aflagde regnskabet, som blev godkendt uden bemærkninger. Alle valg var genvalg - og så var det tid for "Eventuelt".

Først under Eventuelt var overrækkelse af 50 års medaljen til 29 1947/I Gorm Larsen, der ved en beklagelig fejl ikke fik den overrakt ved foreningens og dronningens fødselsdag den 19. april.
Det blev besluttet at flytte fugleskydningen til begyndelsen af august - at bestyrelsen skulle sørge for at AGM ikke faldt sammen med den danske kirke i Grimsby's årlige bazar - og der var stor ros til Jørgen Birk fordi han havde taget sig af Jørgen Skeels jordfæstelse og desuden sørget for en smuk gravsten.
Kontingentet er stadigvæk kun CDN$ 60, og det svarer nøje til hvad foreningen betaler i afgift til De Danske Garderforninger. Derfor var der enkelte medlemmer, der ønskede at fravælge Garderbladet og til gengæld betale er reduceret kontingent.
Det blev vedtaget, at CDN $ 60 var kontingentet uanset om et medlem måtte ønske at fravælge enkelte eller alle de ydelser man fik for sit kontingent.
Til slut blev det bekendtgjort, at forningen stadig havde nogle jubilæums cognac- glas, som kan købes ved henvendelse til Birk.

Lørdag den 22. november. "Surprise Party" i anledning af at 45/I Sigurd Christensen fyldte 85.
Sigurds søn John kom hjem fra arbejde kl. 3 om natten - og dækkede frokostbordet
- så da Sigurd skulle til at spise morgenmad blev han klar over hvad der ventede ham.
8 medlemmer mødte op til frokosten.

1947/I Gorm Larsen - 52/I Bent Hansen - Fødselsdagsbarnet - SEP 63 Ingo Andersen og 42/II Herbert Jørgensen.

NOV 56 Erling Nielsen og JAN 74 Poul Rasmussen.

Birk overrækker foreningens gave. Til højre Poul Rasmussen.

52/ I Bent Hansen, 47/I Gorm Larsen, DEC 85 Jesper Antonsen og
42/II Herbert Jørgensen.

Foreningen sørgede for mad og drikke. Kun een ting manglede: Snaps.  Det havde ikke været muligt at købe en flaske snaps.
Heldigvis havde gode gamle Gorm Larsen en mistanke om at snaps kunne bilve et problem, så han havde en flaske med i bilen.
"Tak Gorm fordi du reddede dagen".
Også dagen efter fødselsdagen havde John sørget for en overraskelse. Efter gudstjenesten i Den Danske Kirke havde han arrangeret frokost for alle Sigurds Christensens venner. Desværre havde Birk glemt sit fotografiapparat, så der er ingen billeder fra den frokost.

Bestyrelsen 2007 og 2008:
Formand:

116 - 3 KMP 1965 Henrik Bangild
18 Gibson Lake Dr.
Palgrave
L7E  4A9
Canada
Phone: 001 905 880 5281
E-Mail: XXbangild652116@yahoo.ca
(Adressen beskyttet mod kopiering til junk-mail: Fjern XX inden du sender en mail.)
Næstformand: Ingo Andersen
Sekrtær: Ingo Andersen
Kasserer: Jørgen Birk Andersen
Bestyrelsesmedlem: Bent Hansen
Suppleant: Herbert Jørgensen

2009.

264 4 KMP 1942/II Herbert Jørgensen

* 4. januar 1921  † 6. marts 2009

Det er med stor sorg at vi må meddele, at et af vore ældste og mest trofaste medlemmer, 246 - 4 KMP.1942/II Herbert Jørgensen, er gået til Ryes Brigade den 6. marts 2009, efter 5 ugers hospitalsophold.
På den årlige generalforsamling i 2006 fik Herbert Garderforeningernes 60 års tegn.
I de mange år Herbert var medlem af  Øst Kanada’s Garderforening, var han kendt som en storartet ”skydemester”. Han arrangerede Fugleskydningen og den årlige Skiveskydning. For det meste var han selv top skytte, og han blev i 1999 og 2004 kronet “Fuglekonge”.
Da det blev umuligt at bruge de gamle skydebaner på Sunset Villa, fandt Herbert  en skydebane nær Kitchener, hvor vi siden har haft vore skydninger.
Herbert var et trofast medlem, som altid var der når foreningen kaldte. Kun de sidste få måneder, da hans helbred begyndte at svigte, måtte han tage det lidt mere roligt.
Han vil blive savnet af rigtig mange.
Æret være hans minde.
562812 SEP 63 Ingo Andersen.
Næstformand.

Læs om, og se billeder fra mindegudstjenesten, ved at klikke HER.

''''

Lørdag den 25. april 2009.
Dronningens Fødselsdag.

Vi mødtes på Sunset Villa kl. 12:00.

t

Da der var tre fester på Sunset Villa den samme dag, blev
fødselsdagsfesten i år holdt i biblioteket.

Fremmødet var godt: 13 gamle gardere - det er halvdelen af foreningens medlemmer. Derudover var 9 familiemedlemmer med til frokosten..

Traktementer var det sædvanlige fine udvalg af dansk smørrebrød, kompletteret med våde varer, og efterfulgt af Anton Bergs fyldte chokolade, som Birk bød af på foreningens vegne.

Da Dronningens skål blev drukket, mindede Jørgen Birk Andersen os om en tradition, som blkev indført af vores gamle ”forsanger”, Jørgen Skeel, der altid motiverede et nifoldigt leve for Dronningen. Og så et ekstra, laaaangt, hurra.

Hank B. overrækker fødselsdagsgaver til Bo Egholm  fra Rochester NY. (65 år), Frank Engelbrecht (75 år) og Poul Larsen (80 år), Yderst til højre: Birk som hjælper.

Det er blevet en tradition at medlemmer, der fylder 65 – og derefter hver femte år – fejres med en frokost, som alle de medlemmer, der har tid, deltager i.

Afstande, helbred og lignende gør, at det ikke altid er muligt at afholde frokosten, og i år var der tre medlemmer, der ikke fik fejret deres runde fødselsdag. Det drejede sig om Frank Engelbrecht, Bo Egholm og Poul Larsen, og de fik I stedet nu overrakt en flaske fra foreningen.

Søndag den 7. juni 2009.  "Constitution Day".
Den danske Grundlovsdag, der i Toronto fejres på den søndag, der ligger tættest på den 5. juni,  trækker altid et stort publikum.
I år var der mødt over 1000 betalende deltagere (samt 200 - 300 børn) til fesligholdelsen på Sunset Villa.
8 gamle gardere var blandt deltagerne og som sædvanligt var det Garderforeningen, der stillede fanebærerne.

Fanebærerne bliver inviteret med til frokosten for "Honeratiores", der  spises inden festlighederne begynder.

Her ses 193 SKKMP 1974 Poul Rasmussen og formanden, Henrik ("Hank") Bangild, der hviler ud efter den anstrengende frokost inden den alvorligere del af festen skal begynde.

Her er så de to flotte repræsentanter for garden foran skilderhusene.

Efter talerne var der fotografering. Fra venstre den nye præst, Elisabeth Arendt, gl. GD Poul Rasmussen,  Anders Fisker, formand for Det Danske Handelskammer i Toronto (og for "Copenhagen Goodwill Ambassador Corps"), og Marianne Fisker, (honorær) generalkonsul Arne Nordtorp, og yderst til højre gl. GD Henrik ("Hank") Bangild.

Lørdag den 18. juli 2009.
Frokost på Sunset Villa - besøg fra Garderkasernen, Høvelte.
Sunset Villa er mødestedet for danske i staten Ontario. Der er pensionist- boliger, selskabslokaler og en restaurant, der kan præstere dansk smør- rebrød - og dansk wienerbrød.
AUG 79 Gert Petersen er materielassistent på "Blå Kammer" på Garder- kasernen, Høvelte, og han var på besøg i Ontario, hvor hans svigerfar bor i
en pensionistbolig på Sunset Villa.
Gert Petersen har i mange år på forskellig måde hjulpet Øst Kanadas Garderforening, så bestyrelsen benyttede lejligheden til at indkalde til
et frokostmøde, og 14 efterkom invitationen.

Efter en god frokost med dansk smørrebrød, øl og snaps var der kaffe med dansk wienerbrød og formanden, Hank Bangild, overrakte et par ØKG jubilæums-cognacglas til hædersgæsten.

Gert Petersen ville gerne besvare spørgsmål. Han viste sig at være en rigtig god fortæller og han kom vidt omkring: Livgarden 2009 - og dengang, uniformer, nye tiltaleformer, de nye forhold med værnepligtige og konstabler, moderne tiltaleformer: "du" i stedet for "De" (de gamle gardere havde svært ved at forestille sig man kunne have sagt "du" til de gamle sergenter.)

"Door Prize", 6 høje snapseglas, blev vundet af Jens Skovhøj (IFG)

Lørdag den 31. oktober.
Jørgen Timm’s Birthday party.

A memorable event took place in Burlington Ontario on October the thirty-first, 2009.
The occasion was to celebrate 1945/I Jørgen Timm’s 85’th birthday.
The ‘new’ tradition instituted many  years ago, calls for all available old ‘Guards” to meet up at the celebrants domicile complete with food and drink, so as to ‘surprise’ the subject with a celebration worthy of an old “Guard”.
Well, the old guard himself changed the plans a bit and invited the membership to just come as you are (as seen on the pictures I took that literally and didn’t meet dress code…for shame).
Eleven old guards showed up, some with wives, and other guests for a total of 29 and a great party was all set up in the Timm’s apartment…amazing!
No shortage of fine food and drink was recorded.
Jorgen’s and Edith’s daughter Kate, or “Tootsie’ as she is known, made some wonderfully delicate spiders from coloured glass beads and thin brass wire and every guest took home a sample of her handy work.
Jørgen  was presented with the obligatory bottle of ‘snaps’, a beautiful card designed by Jørgen Birk signed by all and finally a toilet paper ( think Green!) wrapped walking stick made from “Twisted Sassafras Wood”, a great tool for walking support and self-defense!
A wonderful time was had by all and all Jørgen will have to do is call….and we will be there again!
Thanks and many happy returns.
Jørgen Ingo Andersen
562812 IKMP/SEP 1963
Secretary ØKG

Lørdag den 14. november.
Generalforsamling (AGM) på Sunset Villa.

The 2009 AGM took place at Sunset Villa November 14,  2009.
Approximately 50% of the membership turned out and a good meeting followed.
Some of the highlightsof the year were mentioned: The Queen's birthday, Grundlovsdag paa Sunset Villa, Herbert Jørgensen's memorial and gravesite ceremony.
Eight birthday's were recognized through the year ranging from 65 to 85.
Elections saw Hank Bangild and Ingo Andersen as well as boardmember Bent Hansen agreeing to another years term.
An interesting point was brought up by Jørgen Birk Andersen in regards to the two 'Skilderhuse' at Sunset Villa. The houses are in poor repair needing either extensive repairs or replacement. It was decided that Birk be authorized to work with a carpenter in Kitchener who has offered to replace the houses basically at cost, a very generous offer.
These were the highlights of the meeting.
Ingo Andersen
Secretary

I anledning af 50 år jubilæet - et minde fra for 51 år siden:

I efteråret 2007 faldt jeg over en bog om Storfyrstinde Olgas ældste søn, Tihon Nikolajevich Kulikovski. Han blev født på Krim i 1917, mødte som rekrut ved Livgarden i maj 1937 (dvs. årgang 1937/I)- og døde i Toronto i 1993.
I bogen var der et billede, taget i Torontos lufthavn i 1967, der viser gamle gardere, der er stillet op til parade i anledning af kronprinsesse Margrethes og prins Henriks besøg i Toronto.
Som en (fjern) slægtning af kongefamilien var Tihon Kulikovski med i den del af modtagekomiteen, der skulle hilse på Prinsesse Margrethe og Prins Henrik. .  Hans står mellem fanedugen og fane stangen.
Nogle af de opstillede gardere kender vi navnene på:

494 MAJ 45 Jørgen Skeel står foran de andre gardere med hænderne på ryggen, I geleddet står (set fra venstre) 170226 NOV 53 J. Birk Andersen med fanen, 610 MAJ 48  Harry Rasmussen, 699 SFKP MAJ 1954 Flemming M. Hansen, og 265 2 KMP NOV 47 Åge Gade Jensen.

940 SEP 58 Peter Horsten..

Web master: Peter Horsten.

Most recent update: September 9, 2012.